Здраве и Красота

Как да се справим с токсична работна среда

Вашето работно място пълно ли е с негативизъм, обезсърчение или неуважение? Ето как да се справите.

Страхувате ли се от мисълта да отидете на работа утре?

Независимо дали става въпрос за избухлив шеф, неразумно натоварване или злонамерени колеги, токсичната работна среда може да окаже значително влияние върху психичното ви здраве, което води до високи нива на стрес, безсъние и депресия.

Важно е да разпознавате признаците на токсична работна среда и да знаете кога е време да напуснете.

Признаци на токсична работна среда

Как да се справим с токсична работна среда

Токсичната работна среда е тази, в която се чувствате психологически несигурни. Често има общо чувство на негативност, нездравословна конкуренция и агресия.

Авторите на скорошно проучване определят токсичната работна среда по следното:

  • нарцистично поведение
  • нападателно или агресивно лидерство
  • тормоз
  • остракизъм
  • заплашително поведение от мениджъри и колеги

Това са някои признаци, които могат да създадат или да допринесат за токсична работна среда:

  • саботиращ шеф, който ви подготвя за провал
  • микроуправление
  • прекомерни клюки
  • кликно поведение
  • пасивен агресивен шеф или колеги
  • тормоз или дискриминация
  • микроагресии (косвени или фини предразсъдъци)
  • тормоз
  • опасни условия на труд
  • жестоки условия на труд (среда на ревност към успеха на другите или колега, който се опитва да ви накара да изглеждате зле или да припише заслуги за работата ви)
  • липса на респект
  • липса на възможности за растеж
  • нереалистични натоварвания
  • ниско заплащане
  • непредсказуем график
  • колегите се измъкват с неподходящо поведение
  • неконструктивна критика
  • шеф, който непрекъснато заплашва да уволни служители
  • обща атмосфера на хроничен негативизъм

Как токсичната работна среда може да повлияе на психичното здраве

Как да се справим с токсична работна среда

Повечето от нас прекарват голяма част от деня си на работа. Ако 8 часа от деня ви са пълни с токсичност, това може значително да повлияе на психичното ви здраве.

Изследванията показват, че токсичното работно място – включително тормоз, малтретиране и остракизъм – е значителен източник на психологическо напрежение за служителите и може да доведе до високи нива на стрес и прегаряне.

Тази токсичност може също да насърчи контрапродуктивно поведение на работното място и да съсипе ефективността на организацията. Това причинява неангажираност сред служителите, намалява производителността, задушава креативността и иновациите и води до високо текучество.

Според скорошен доклад от MIT Sloan Management Review, токсичната култура на работното място е над 10 пъти по-вероятно да допринесе за напускане на работа от служител, отколкото ниското заплащане.

Всъщност докладът показва, че токсичната работна среда е била причината номер едно хората да напуснат работата си по време на „Голямата оставка“ след COVID-19 — не заради компенсация (както повечето хора вярваха).

Съвети за справяне с токсична работна среда

  • Помнете, че вината не е ваша: Негативността в работата ви не е ваша вина. Въпреки че положителното отношение и мисленето за сътрудничество могат да помогнат в определени ситуации, не забравяйте, че можете да направите толкова много, за да подобрите културата в работата си.
  • Вземете обедната си почивка другаде: Не забравяйте да вземете обедна почивка, където можете да излезете от работната среда. Седнете сред природата, ако е възможно.
  • Поставете граници: Не се поддавайте на тормоз да пропускате обедната си почивка или да работите след работно време без заплащане. Обяснете на шефа си, че имате нужда от почивки, за да презаредите и да вършите работата си добре.
  • Не се забърквайте в драмата: Опитайте се да се отдалечите от всякакви драми или клюки. Нищо положително няма да излезе от това.
  • Останете фокусирани върху целите си: Направете всичко възможно, за да останете в положително състояние на ума. Няма да сте тук завинаги и ви предстоят по-големи и по-добри неща.
  • Имайте ритуал след работа, за да повишите настроението си: Направете нещо след работа, за да изчистите психологически негативизма. Можете да се разходите сред природата, да вземете горещ душ или да се обадите на приятел.
  • Придържайте се към няколко надеждни колеги: добра идея е да поддържате няколко работни съюзници, за да можете да се подкрепяте и да се доверявате един на друг.
  • Не правете компромис с ценностите си: Ако някой на работното място е жесток с вас, направете всичко възможно да не отвръщате по същия начин. Това само ще изостри ситуацията.
  • Участвайте в редовни техники за справяне със стреса: Заемете се с медитация, йога или се занимавайте с ежедневни упражнения, за да ви помогне да се справите с хроничния стрес.
  • Планирайте напускането си: Ако токсичната работна ситуация няма да се подобри скоро, започнете търсенето на нова позиция.

Намерете работодател, който поддържа психичното ви здраве

Добрата новина е, че напоследък подкрепата за психичното здраве е в центъра на вниманието, което води до положителни промени на работното място.

Според резултатите от проучването за работата и благосъстоянието на Американската асоциация на психологите за 2022 г., 81% от респондентите съобщават, че подкрепата на работодателя за психичното здраве на техните служители би била важно съображение при търсене на бъдеща работа.

Когато респондентите бяха помолени да изберат от списък с дузина възможни подкрепа, които биха искали да видят работодателите да предлагат, това бяха първите четири:

  • гъвкаво работно време (41% от работниците)
  • култура на работното място, която зачита свободното време (34%)
  • възможност за дистанционна работа (33%)
  • 4-дневна работна седмица (31%)

Има ли начини за подобряване на токсичната работна среда?

Подобно на действителния токсин във въздуха, токсичната работна среда е вредна за вашето психическо и физическо здраве. Ако останете твърде дълго, това може да доведе до високи нива на стрес, лошо самочувствие и депресия.

Ако токсичността идва от ръководството или е мислене на компанията, не можете да направите много. Ако обаче идва само от един или двама души, можете да обсъдите проблема с доверен мениджър или да говорите с някой от отдела за човешки ресурси (HR).

След това вашата компания може да наеме външна помощ, като например чрез програма за подпомагане на служителите (EAP), за да помогне за разрешаването на проблема.

Ако нямате друга възможност, освен да останете засега, опитайте се да се поставите в малък балон с позитивност. Направете всичко възможно да избегнете всякакви драми и се пазете за себе си. Съсредоточете се върху целите си извън работата и започнете да правите планове за излизане.

Колко дълго да останете в токсична работна среда

Продължителността на престоя трябва да е пряко свързана с ефекта, който токсичността оказва върху вас.

За да определите дали трябва да останете в тази ситуация, задайте си следните въпроси:

  • Как тази работа се отразява на психичното ми здраве? Ако не можете да спите вечер и се страхувате от всеки работен ден, добра идея е да започнете да търсите друга работа.
  • Колко разпространен е този проблем? Дали това е проблем на фирма или само на няколко лица? Ако смятате, че това е мимолетен проблем (напр. конкретен колега ви прави нещастен), може би можете да говорите с доверен мениджър или специалист по човешки ресурси за това.
  • Токсично ли е лидерството? Ако е така, вероятно е най-добре да си тръгнете скоро.
  • Изпитвате ли сексуален тормоз? Ако изпитвате сексуален тормоз по време на работа, най-доброто нещо, което можете да направите, е да отидете в HR и да документирате всичко.

Ако не знаете какво да правите по-нататък, помислете за това да запишете плюсовете и минусите на оставането и напускането.

Заключение

Ако негативността, тормозът или екстремният микромениджмънт са норма на вашето работно място, вероятно сте в токсична работна среда.

Като буквален токсин във въздуха, емоционалната токсичност може да ви разболее. Да се чувствате несигурни и неоценени в работата си може да доведе до проблеми с психичното здраве, включително безсъние, стрес, депресия и ниско самочувствие.

Ако все още не сте сигурни дали трябва да напуснете, запишете плюсовете и минусите да останете там, където сте. Ако има повече недостатъци, помислете за търсене на нова работа, където психичното ви здраве ще бъде приоритет.

Дръжте главата си високо, тъй като има по-големи и по-добри неща пред вас!

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *