Как да намалим кръвната захар

Диабетът е седмата най-разпространена причина за смърт в САЩ. Приблизително тридесет милиона американци са болни от диабет, което означава ежедневни усилия за поддържане на нормални нива на захар или глюкоза в кръвта. Ако имате диабет или имате нарушен глюкозен толеранс, е много важно да научите колкото е възможно повече за Вашето заболяване — само тогава можете да го контролирате по-добре. Понякога може да не е лесно. Може да се нуждаете от инсулинова терапия, ще трябва да промените хранителните си навици, а може би и начина на живот като цяло.

Контрол на високата кръвна захар

Проверете кръвната захар. Проверката на кръвната захар е изключително важна при диабет. Това обикновено се прави с помощта на електронен глюкомер. Според указанията на лекаря няколко пъти на ден ще трябва да пробиете пръста си, за да получите капка кръв и да направите анализ на специална лента от глюкомер. Нивата на кръвната захар над 126 mg/dl преди хранене и 200 mg/dl два часа след хранене се считат за хипергликемични (високи). Също така може да бъде полезно редовно да записвате резултатите от тестовете — това ще ви помогне да разберете как нивата на кръвната захар се променят в зависимост от вашето хранене и нивото на физическа активност.

  • Някои глюкомери имат пролетни ланцети, което прави анализа по-малко болезнен. Други глюкомери ви позволяват да направите кръвен тест от ръката, бедрото или ръката.
  • За съжаление, анализът на урината е по-малко точен в сравнение с кръвния тест, така че не се използва.

Вземете инсулин. Инсулиновата терапия е необходима за хора с диабет от първи тип. Понякога тя може да бъде необходима и за хора с диабет тип 2. Вашият лекар със сигурност ще информира дали лечението с инсулин е необходимо във вашия случай и колко често. Обикновено диабетиците от тип 1 трябва да започнат с две инсулинови инжекции на ден, а диабетиците от тип 2 може да се нуждаят от една инжекция заедно с други лекарства (като таблетки). И в двата случая с течение на времето тялото става все по-малко податливо на инсулин. Инсулинът може да се прилага по различни начини: най-простият и най-често срещан начин са инжекциите. Въпреки това има също има инсулин в писалките и помпите.

  • Инсулинът трябва да се инжектира в една и съща част на тялото, но не точно на едно и също място.
  • Инсулиновите инжекции трябва да се правят в точното време, в зависимост от приема на храна, само така ще бъде ефективен при обработката на глюкозата. Лекарят ще ви каже кое време на деня трябва да направите инжекциите.

Спазвайте диета. Правилното хранене и начин на живот са изключително важни при диабет. Проучванията показват, че правилното хранене и загуба на тегло при диабет могат да намалят нивата на кръвната захар преди хранене.За това е много важно да знаете какво да ядете. Долната линия е проста: трябва да ядете тези храни, които поддържат нивата на кръвната захар, вместо да я повишават рязко и до високи стойности. Лекуващият лекар или диетолог ще ви помогне да направите най-подходящия план за хранене.

  • Спазването на диетата е най-добрият начин за контролиране на нивата на захарта, тъй като нивата на кръвната захар са пряко свързани с това, което ядете и кога. Опитайте се да поддържате здравословна диета и ще можете да управлявате нивото на кръвната захар и съответно да контролирате самата болест.

Намалете приема на прости захари. Прости видове захар (като тръстикова захар, мед или царевичен сироп) се намират в газирани напитки и преработени храни и те лесно се абсорбират, като навлизат в кръвта и повишават нивата на захарта. С прости захари трябва да се внимава. Това не означава, че изобщо не трябва да ядете сладко. Можете да ядете малко парче торта или бисквитка, но трябва да планирате това. Следете диетата си и не яжте твърде много сладки.

Яжте сложни въглехидрати. Лекарите препоръчват на диабетиците да получават 60% до 70% калории от въглехидрати и ненаситени мазнини — особено от сложни въглехидрати (пълнозърнест, кафяв ориз и овесена каша). Високо протеиновата диета не се препоръчва при диабет.[5] Опитайте се да ядете богати на фибри храни като боб, леща, нахут, грах, бадеми, ябълки и круши. Фибрите забавят усвояването на въглехидратите и следователно помагат да се поддържат нивата на захарта. Такива храни също позволяват по-дълго усещане за ситост.

  • Много хора с диабет или които искат да контролират нивата на захарта, смятат, че трябва напълно да избягват въглехидратите. Не е така. Сложните въглехидрати са богати на фибри и следователно имат ефект на стабилизиране на кръвната захар.
  • Разберете колко можете да ядете на хранене и колко често трябва да ядете, за да контролирате най-добре кръвната си захар.

Редовни физически упражнения. Друг важен елемент за контролиране на нивата на захарта при диабет е физическото натоварване, тъй като те подобряват инсулиновата чувствителност. Регистрирайте се във фитнес залата, ходете редовно или просто се опитайте да водите по-активен начин на живот. Нека физическата активност стане част от ежедневието ви — предпочитайте да ходите пеша, а не да пътувате с кола, да се качвате по стълбите, а не по асансьора. Плуване или аеробика също могат да бъдат полезни. Консултирайте се с Вашия лекар относно избора на тренировъчна програма. Може да се наложи да намалите дозата на лекарството, ако изгаряте захар чрез физическо натоварване.

  • Поради физическо натоварване нивото на захарта може да падне за дълго време, до 12 часа. Проверете нивата на захарта преди и след тренировка.[7]
  • Носете диабетна гривна. Уверете се, че сте информирали треньорите си за заболяването, както и че имате телефонен номер на този, на когото трябва да се обадите в случай на извънредна ситуация.
  • Обърнете внимание на всякакви рани или разфасовки на крака, особено ако имате диабетна невропатия. Малките рани могат лесно да бъдат заразени.
  • В случай на спад в нивото на захарта, когато спортувате, вземете нещо за закуска.

Контрол на ниска кръвна захар

Яжте по-често. За да се поддържа нивото на кръвната захар, хората с ниски нива на захар са полезни при чести хранения, в противен случай те могат да получат треперене, паника, объркване или загуба на съзнание. Нередовното хранене води до факта, че нивото на захарта може да скочи твърде високо и след това да падне до твърде ниски стойности. Такива колебания в захарта могат да доведат до диабет. Планирайте храненията на всеки три до четири часа: те трябва да са малки, но достатъчно, за да ви наситят. Можете също така да добавите закуски.

  • Дръжте винаги със себе си закуска в случай, че внезапно спадне нивото на захарта. Диетичните бисквити или зърнените барове могат да бъдат чудесна закуска и са удобни за носене.

Избягвайте храни, съдържащи захар. Най — добрият начин за контролиране на хипогликемията е чрез диета, подобна на тази, използвана при диабет. Хората, страдащи от прекалено ниски нива на захар, се нуждаят от бързо повишаване на нивата на захарта. В подобни ситуации може да е полезно да пиете сок или газирана вода, да ядете бонбони или дори лъжица захар или мед, за да се отървете от симптомите. Въпреки това, като цяло, при хипогликемия трябва да се избягват храни, съдържащи захар, особено те не трябва да се консумират на празен стомах. Простите захари могат драстично да повишат нивата на захарта и да доведат до бързи промени в кръвната захар, вариращи от много високи до много ниски. Много по-добре е да поддържате стабилни нива на захар.

Яжте сложни въглехидрати. Не забравяйте да включите в диетата си храни, съдържащи малки количества прости захари, но богати на сложни въглехидрати и разтворими фибри. Трябва да ги ядете на малки порции. Цели зърнени храни като овесена каша, ечемик и кафяв ориз, нишестени храни, включително пълнозърнести тестени изделия, печени картофи, грах или боб могат да бъдат добър избор. Ограничете обаче консумацията на царевица и подсладени ястия. Плодовете в някои случаи също ще бъдат добри, тъй като те са богати на естествени захари, които не изискват инсулин

Яжте повече разтворими растителни влакна. При диабет е необходимо да включите разтворими фибри във вашата диета, тъй като благодарение на влакното, захарта навлиза по-бавно в кръвта: тя се абсорбира постепенно, а не веднага. Повечето от сложните въглехидрати и непреработените зърнени храни съдържат фибри, както и зеленчуците. Не забравяйте да ядете колкото се може повече зеленчуци, богати на фибри, особено броколи, листни зеленчуци и зелен фасул.

Яжте протеинови храни, но не прекалено много. В миналото лекарите съветват хората с хипогликемия да консумират протеинови храни четири до пет пъти на ден, за да поддържат чувство на ситост и да избягват промени в нивата на кръвната захар. Въпреки това, високо протеиновата диета съдържа повече наситени мазнини и повишава риска от сърдечно-съдови заболявания в сравнение с диета, при която протеинът се консумира умерено.[12] препоръчително е да се консултирате с лекар или специалист по хранене, за да определите най-подходящата диета за вас.

Извършвайте физически упражнения. Упражненията ще бъдат еднакво полезни както за хората с ниска захар, така и за тези с висока захар. Но и тук трябва да сте бдителни. Физическата активност намалява нивата на кръвната захар, така че ще трябва да имате закуска предварително. Добър избор в този случай ще бъде например банан с фъстъчено масло или ябълка със сирене или други продукти, съдържащи захар и протеини. Ако спортувате вечер, вземете лека закуска преди лягане, за да предотвратите хипогликемична реакция.

Научете повече за болестта

Говорете с лекаря. Ако четете тази статия, вероятно вече знаете или подозирате, че имате проблеми с нивата на захарта. Във всеки случай най-добре е да се консултирате с лекар. Лекарят ще може обективно да оцени състоянието ви, да диагностицира и да каже какъв е вашият проблем. Това може да бъде диабет, причинен от липса на инсулин (първи тип) или резистентност (втори тип) към инсулин, т.е. хормон, който помага за разграждането на глюкозата или захарта за енергия. Такава липса на инсулин води до хронично висока кръвна захар (хипергликемия), която с течение на времето уврежда бъбреците, нервите, ретината, сърдечно-съдовата система, краката и краката. друг потенциален проблем е ниската кръвна захар (хипогликемия), може да се дължи на наследствени фактори или да се дължи на диабетни лекарства.

  • Консултирайте се с квалифициран диетолог, за да научите как да регулирате нивата на захарта (при диабет, предиабет или дори ако нямате диабет). Диетологът ще ви помогне да направите план за хранене, който да отговаря на вашите цели, който ще бъде безопасен и полезен за вас.
  • Ако имате диабет, лекарят ще ви каже как да контролирате нивата на захарта чрез диета, какви упражнения трябва да правите и вероятно ще препоръчате режим на дозиране на инсулин. Това ще бъде основата за контролиране на нивата на кръвната захар.
  • Хипогликемията може да бъде сериозно състояние — трябва да се контролира чрез диета и тренировъчен режим.

Научете се да разпознавате симптомите. Ще трябва да се научите да контролирате състоянието си. Важно е да се научите да разпознавате колко висока или ниска захар се проявява в тялото. Има няколко знака, на които трябва да се обърне внимание. Чувствате ли понякога замаяност, треперене, слабост или припадате? Всичко това може да бъде симптом на ниска захар. Често ли имате силен глад или силна жажда (полифагия/полидипсия)? Често ли ходите до тоалетната (полиурия), особено през нощта? Урината има ли сладка миризма? Загубили ли сте Тегло? Всеки от тези симптоми може да говори за високи нива на кръвната захар.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *